wtorek, 14 maja 2013

Niedokrwistość z powodu niedoboru żelaza

Niedokrwistość z powodu niedoboru żelaza

Autor: Beata Nowak

Permanentne osłabienie, zmęczenie, brak ochoty na aktywność fizyczną i sport, blada skóra, zdarzające się omdlenia, wypadające włosy i łamiące się paznokcie to tylko część objawów, które mogą świadczyć o niedokrwistości z powodu niedoboru żelaza.
Ten niezwykle istotny pierwiastek jest niezbędnym składnikiem krwi, biorącym jednocześnie udział we wszystkich procesach krwiotwórczych. Jego brak może być przyczyną nie tylko złego samopoczucia, ale również do pojawienia się poważnej niedokrwistości.
Żelazo dostarczane jest do organizmu wyłącznie z pożywieniem. Jeśli codzienna dieta jest wyjątkowo uboga w ten pierwiastek, organizm zaczyna go pobierać ze zgromadzonych zapasów. Gdy jednak i te się wyczerpią, zaczyna reagować różnorodnymi objawami.
Oprócz wyżej wymienionych, przy niedoborze żelaza mogą również wystąpić bóle brzucha, biegunka i wymioty, pęknięcia w kącikach ust, apatia, senność, drażliwość a także obniżony próg odczuwania zimna.

W przypadku, gdy niedobór żelaza nie zostanie usunięty, organizm może mieć skłonności do licznych infekcji, spadku odporności, a także spadku poziomu serotoniny odpowiedzialnej za dobry nastrój. Aby zminimalizować ryzyko zachorowania na niedokrwistość z powodu braku żelaza należy pamiętać, by w codziennym jadłospisie znalazły się obowiązkowo produkty będące jego cennym źródłem. Są to przede wszystkim: czerwone mięso, wątroba, ryby, jaja, nasiona dyni i słonecznika, orzechy, zielone warzywa (sałata, kapusta, brukselka, nać pietruszki), kiełki, zarodki zbożowe, błonnik a także owoce i warzywa zawierające dużo witaminy C, która ułatwia przyswajanie przez organizm żelaza pochodzącego z produktów spożywczych.
Dodatkowo, aby ułatwić wchłanianie przez organizm żelaza z pożywienia, należy zrezygnować z niektórych produktów, które utrudniają ten proces.
Głównymi wrogami żelaza są przede wszystkim kochane przez napoje, czyli herbata i kawa. Nie powinny być one nigdy podawane do posiłków, a zastąpić je warto sokami owocowymi, głównie z owoców cytrusowych. Za utrudnienie wchłaniania żelaza odpowiedzialny jest również wapń, są kolejnym produktem zabronionym podczas podejrzenia niedokrwistości z powodu żelaza jest mleko i jego przetwory.

Beata Nowak
www.4lady.pl

Artykuły do przedruku

Brak komentarzy:

Prześlij komentarz