niedziela, 23 sierpnia 2009

Błonnik - co to właściwie takiego ?


Zapewne każda osoba dbająca o prawidłowe odżywianie słyszała o dostarczaniu organizmowi odpowiedniej dawki błonnika. 

Co to właściwie jest błonnik ? - To węglowodan będący składnikiem ścian komórek roślinnych. Organizm człowieka nie jest w stanie go strawić i dlatego nie możemy żywić się np. trawą.

Jeszcze nie tak dawno uważano że błonnik nie ma żadnej wartości odżywczej, jednak obecnie wiemy, że spełnia on niezwykle ważną funkcję: w przewodzie pokarmowym błonnik pełni rolę substancji balastowej, zwiększając objętość treści pokarmowej i, poprzez wchłanianie wody zwiększając objętość stolca. 

Ponadto działa też odtruwająco przez wchłanianie szkodliwych substancji powstających w jelitach podczas trawienia. Zapobiega w ten sposób zaparciom i rakowi jelita grubego. Dodatkowo obniża ciśnienie tętnicze oraz poziom cukru i cholesterolu we krwi.

Jak widać zatem, błonnik jest niezbędny w diecie każdego człowieka, a zwłaszcza w diecie chorych na cukrzycę, miażdżycę i nadciśnienie. Ponieważ organizm go nie trawi, jest nieocenionym sprzymierzeńcem w odchudzaniu! 

Ile błonnika powinno znaleźć się w naszej diecie? - dietetycy uważają że dzienne spożycie błonnika powinno wynosić około 20-22g. Oznacza to, że należy znacznie zwiększyć spożycie owoców i warzyw, które powinny stanowić dodatek do każdego posiłku. Wśród warzyw najwięcej błonnika zawierają - groch, fasola, soja i natka pietruszki. Z owoców najbogatszym jego źródłem są - maliny, porzeczki i agrest. Poza owocami i warzywami duże ilości błonnika zawierają - pieczywo z pełnego przemiału, kasze i otręby pszenne. 

Błonnik wspaniale wspomaga odchudzanie. Nie tylko sam nie dostarcza kalorii, ale wypełniając przewód pokarmowy daje uczucie sytości i zmniejsza wchłanianie tłuszczów i cukru z jelit. Jednak należy pamiętac, że niektóre warzywa i owoce mogą zawierać spore ilości węglowodanów i być całkiem pokaźnym źródłem kalorii.

Warzywa i owoce zawierające niewielką ilość kalorii to: brokuły, botwinka, cykoria, kabaczki, ogórki, kalafiory, kalarepka, papryka, pomidory, rzodkiewki, sałata, szparagi, szpinak, arbuzy, grejpfruty, melony, poziomki, truskawki. 

czwartek, 20 sierpnia 2009

Papryka - lekarstwo na raka ?


Jak podaje pismo "Biochemical and Biophysical Research Communications" - kapsaicyna, pikantny składnik papryki, niszczy komórki nowotworowe, działając na ich mitochondria.

Kapsaicyna to związek chemiczny, alkaloid odpowiadający za ostry, piekący smak papryki chili. Związek ten działa na receptory bólu oraz błonę śluzową, powodując uczucie pieczenia i ostrości w jamie ustnej. 

Jak wykazali naukowcy z Nottingham University, kapsaicyna pobudza komórki nowotworowe do samozniszczenia atakując ich mitochondria, które odpowiadają za wytwarzanie energii. Także inne spokrewnione z kapsaicyną związki - tak zwane wanilloidy - potrafią specyficznie wiązać się z komórkami nowotworowymi, nie uszkadzając zdrowych.


Odpowiedzialna za ostry smak papryki kapsaicyna pobudza komórki nerwowe dokładnie w ten sam sposób, co rzeczywiste uszkodzenia tkanek na skutek urazu mechanicznego lub poparzenia. Już wcześniej substancja znalazła liczne zastosowania - na przykład jako obronny aerozol ("gaz pieprzowy") czy gaz łzawiący stosowany podczas zamieszek, a także jako składnik wyjątkowo nieprzyjemnej w smaku farby chroniącej kadłuby statków przed obrastaniem skorupiakami.

W medycynie stosuje się ją jako środek pobudzający apetyt oraz - paradoksalnie - do łagodzenia bólów, na przykład reumatycznych. Przewlekły kontakt z kapsaicyną znieczula bowiem zakończenia nerwowe.