środa, 13 października 2010

Czerwona fasola - nowe odkrycie dietetyków czy chwilowa moda ?

Fasola czerwona jest rośliną strączkową zdobywającą nasz rynek kulinarny. Praktycznie w każdej restauracji fasola czerwona dodawana jest do różnego rodzaju sałatek czy dań głównych.
Czy wynika to z łatwości w używaniu fasoli czerwonej (wystarczy otworzyć puszkę) czy to chwilowa moda, czy też wartościowy dodatek do codziennej diety ?

Roślina pochodzi z Ameryki Południowej (najprawdopodobniej z Peru) a dziś jest uznawana w wielu regionach świata, z uwagi na wysoką zawartość białka i bogate walory smakowe.
Czerwona fasola jest symbolem kuchni meksykańskiej gdzie jest używana praktycznie do wszystkiego.

Wartości odżywcze i zdrowotne czerwonej fasoli
Fasola polecana jest wegetarianom jako źródło białka, ma go bowiem więcej niż mięso (choć jest to białko uboższe w aminokwasy od zwierzęcego).
Czerwona fasola jest bogatym źródłem witamin z grupy B (głównie B1 - tiaminy, która działa antydepresyjnie, poprawia pamięć i logiczne myślenie).
Fasola jest ponadto bogata w potas, wapń i fosfor. Zawiera żelazo, kwas foliowy, selen oraz cynk.
Roślina ma lekkostrawną skrobię i substancje hamujące rozrost tkanek nowotworowych a także błonnik, który pomaga usuwać z organizmu nadmiar cholesterolu.
Mało ?
No to dodam, że jak każde rośliny strączkowe fasola jest bogata w izoflawony zbawienne dla kobiet w okresie menopauzy jak i zmniejszające ryzyko raka prostaty u mężczyzn. Dodatkową zaletą fasoli jest działanie stymulujące wzrost korzystnej dla zdrowia mikroflory jelitowej i niski indeks glikemiczny.

Uwaga
Większość dostępnej fasoli w puszkach jest przyprawiona – niestety solą, pieprzem, cukrem i octem – dlatego szukajcie dobrze i czytajcie skład dodatków wymienionych na etykiecie.

13 komentarzy:

  1. Dobrze wiedzieć, że mój przysmak jest tak zdrowy :)

    OdpowiedzUsuń
  2. Nigdy nie jadłam takiej fasoli, ale ostatnio kupiłam soczewicę i fasolę w takich kartonikach. Ekologiczne. Muszę powiedzieć, że są wspaniałe, a jak czytam o właściwościach to nic tylko się cieszę, że zaczęłam jeść tak dobre produkty.

    OdpowiedzUsuń
  3. To czyli dobrze rozumiem ze fasola czerwona jest zdrowa nawet z puszki?? Oczywiscie jesli nie jest przyprawiona...

    OdpowiedzUsuń
  4. Szukaj fasoli tak jak opisał to ktoś w komentarzu wcześniejszym - bez przypraw i konserwantów !

    OdpowiedzUsuń
  5. moge jesc ja codziennie:)

    OdpowiedzUsuń
  6. A ja wyhodowałam sobie swoją na ogródku...więc z pewnością jest bez przypraw

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. o ile sąsiedzi w okolicy śmieciami w kominie nie palą

      Usuń
  7. eee nie nie taka z puszki. w każdym sklepie z ze zdrową żywnością będzie dostępne ziarno fasoli czerwonej, czarnej czy każdemu znanej białej.

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. ciekawe, czy w innych krajach /poza Ameryką i Azją/ też jest hodowana... Nie wierzę w "zdrowotność" modyfikowanych plantacji....

      Usuń
  8. Ja uwielbiam czerwoną fasolkę. W tygodniu zjadam zawartość co najmniej 2 puszek. Najlepsze jest to, że po zjedzeniu mogę spokojnie wytrzymać z 4, 5 godzin bez jedzenia co pomaga mi schudnąć :)

    OdpowiedzUsuń
  9. Fasola nie zawiera więcej białka niż mięso ;) Fasola - 8%, pierś z kurczaka - 21%. Nie zmienia to faktu, że jestem jej fanką ;)

    OdpowiedzUsuń
  10. Sucha fasola ma ok. 23-25% białka. I jakieś 340kcal w 100g

    OdpowiedzUsuń
  11. jestem ciekawa skad zaczerpnieto informacje zamieszczone w artykule :)

    OdpowiedzUsuń